STATUT
FUNDACJI RR – Razem Raźniej w Białymstoku
Postanowienia ogólne
§1
Fundacja pod nazwą RR- Razem Raźnej zwana dalej Fundacją, ustanowiona przez: Dagmarę Bielawską oraz Tomasza Zubryckiego zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przez notariusza Bogusławę Miecznik w kancelarii notarialnej w Białymstoku, ul. Branickiego 17 A lok 101, w dniu 22 września 2016 r. działa na podstawie przepisów prawa polskiego oraz niniejszego statutu
§2.
- Fundacja ma osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
§3.
Siedzibą fundacji jest miasto Białystok.
§4.
1.Terenem działalności Fundacji jest obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów może ona prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
2.Fundacja może dla celów współpracy z zagranicą posługiwać się tłumaczeniem nazwy w wybranych językach obcych.
§5.
Fundacja może ustanawiać odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami, osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla Fundacji.
Cele i zasady działania Fundacji.
§6.
- Celem Fundacji jest:
- pobudzanie aktywności osób starszych, integrowanie ich środowisk, wzmacnianie więzi pokoleniowej oraz tworzenie więzi międzypokoleniowych,
- upowszechnianie turystyki wśród osób starszych,
- budowanie świadomości dotyczącej zdrowia oraz profilaktyki chorób,
- internalizacja idei pozytywnego myślenia,
- nauka, edukacja, oświata,
- upowszechnianie aktywnego trybu życia wśród osób starszych,
- działalność na rzecz osób niepełnosprawnych,
- udzielanie pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom
i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób, - działalność na rzecz integracji i reintegracji zawodowej
i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, - promocja i organizacja wolontariatu.
§7.
- Fundacja realizuje swoje cele poprzez:
- inicjowanie i organizowanie działalności charytatywnej,
- inspirowanie różnych form ofiarności społecznej na rzecz środowiska osób starszych,
- współpracę z instytucjami państwowymi, organami samorządu terytorialnego, organizacjami pozarządowymi, innymi osobami prawnymi oraz osobami fizycznymi, prowadzącymi działalność zbieżną z celami Fundacji,
- uczestnictwo w pracach badawczych, przygotowywanie opinii
i ekspertyz dotyczących osób starszych, - finansowanie lub współfinansowanie wyjazdów turystyczno-krajoznawczych osób starszych,
- organizację wyjazdów lub wypraw turystycznych osób starszych,
- aktywność kulturalną, rekreacyjną i towarzyską,
- organizowanie wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń,
- prowadzenie działalności edukacyjnej i kulturoznawczej,
- organizowanie akcji społecznych,
- promowanie idei Fundacji poprzez zamieszczanie informacji
o jej działalności w Internecie, - wypowiadanie się w sprawach publicznych związanych
z celami Fundacji, - popularyzowanie różnych form wypoczynku wśród osób starszych,
- organizowanie i finansowanie działalności propagatorskiej
i informacyjnej w zakresie służącym realizacji celów Fundacji, w tym: prowadzenie seminariów, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy, - prowadzenie działalności publicystycznej i informacyjnej,
w tym poprzez wydawanie książek, czasopism, broszur
i wydawnictw specjalnych.
§8.
Dla osiągnięcia swych celów Fundacja może wspierać działalność innych osób i instytucji zbieżną z jej celami.
Majątek i dochody Fundacji.
§9.
Majątek Fundacji stanowi jej fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (jeden tysiąc złotych) oraz środki finansowe, nieruchomości i ruchomości nabyte przez Fundację w toku działania.
§10.
- Dochody Fundacji pochodzić mogą w szczególności z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji oraz grantów,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku Fundacji,
- odsetek od lokat kapitałowych.
2. Całość dochodów uzyskiwanych przez Fundację jest przeznaczona wyłącznie na działalność statutową.
§11.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być użyte na realizację celów Fundacji tylko z poszanowaniem woli spadkobierców lub donatorów.
- W sprawach przyjęcia darowizn i dziedziczenia oświadczenia wymagane przepisami prawa składa Zarząd Fundacji.
- W przypadku powołania Fundacji do dziedziczenia, jej Zarząd składa oświadczenie o przyjęciu spadku z dobrodziejstwem inwentarza.
Władze Fundacji.
§12.
- Władzą Fundacji jest Zarząd Fundacji.
- Zarząd Fundacji powołują i odwołują Fundatorzy.
§13.
- Zarząd Fundacji składa się z 3-5 członków Zarządu, w tym Prezesa, V-ce Prezesa i członków Zarządu.
- W skład Zarządu mogą wchodzić Fundatorzy.
- Funkcję członka Zarządu można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Kadencja Zarządu trwa 4 lata.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- złożonej pisemnej rezygnacji na ręce Fundatora,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwa popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu.
§14.
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Prezes Zarządu koordynuje prace Zarządu Fundacji oraz zwołuje
i przewodniczy posiedzeniom Zarządu. - Do zadań Zarządu należy w szczególności:
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- uchwalanie rocznych planów działania Fundacji oraz planów finansowych,
- uchwalanie regulaminów,
- sprawowanie zarządu majątkiem Fundacji,
- ustalanie wielkości zatrudnienia i wysokości środków
na wynagrodzenia członków Zarządu i pracowników Fundacji, - reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- przyjmowanie darowizn, spadków i zapisów, subwencji
i dotacji, - występowanie z wnioskiem i wyrażanie zgody w sprawie zmian statutu Fundacji oraz likwidacją Fundacji,
- zatwierdzanie corocznego sprawozdania działalności Fundacji za rok ubiegły.
4. Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż raz na kwartał.
5.Zarząd podejmuje decyzje na posiedzeniach w formie uchwał zwykłą większością głosów jego członków obecnych na posiedzeniu Zarządu
6. O zwołaniu posiedzenia muszą być powiadomieni wszyscy członkowie Zarządu
7. Zarząd może powoływać pełnomocników do kierowania wyodrębnioną sferą spraw należących do zadań Fundacji.
Sposób reprezentacji oraz zaciągania zobowiązań majątkowych
§15.
- Oświadczenia woli w imieniu Fundacji, z zastrzeżeniem pkt. 2, może składać każdy członek Zarządu samodzielnie.
- W sprawach dotyczących zatrudnienia pracowników oraz w sprawach związanych z zaciąganiem zobowiązań majątkowych powyżej 3000 ( słownie : trzech tysięcy złotych) oświadczenia woli w imieniu Fundacji może składać jednoosobowo Prezes Fundacji lub V-ce Prezes Fundacji łącznie z członkiem Zarządu.
§16.
- Fundacja, na potrzeby realizacji celów statutowych, może prowadzić działalność odpłatną statutową lub działalność gospodarczą.
- Nadwyżka przychodów Fundacji nad kosztami jej działalności przeznaczana jest w całości na rzecz prowadzonej działalności.
- Dla realizacji swoich celów Fundacja może zatrudniać pracowników
i współpracowników oraz współpracować z wolontariuszami. - Pracownikami, współpracownikami Fundacji mogą być też członkowie Zarządu.
- Działalność odpłatna statutowa może być prowadzona
w następującym zakresie:
- organizacji wyjazdów turystyczno-krajoznawczych, pielgrzymkowych, poznawczo-rekreacyjnych, osób starszych
i niepełnosprawnych, - organizacji i przeprowadzaniu wyjazdów w celach kulturalno - oświatowych do kina, teatru, filharmonii itp.,
- organizacji i przeprowadzaniu wyjazdów w celach zdrowotnych i rehabilitacyjnych,
- organizacji i przeprowadzaniu spotkań towarzyskich,
- prowadzeniu działalności edukacyjnej i kulturoznawczej,
- przygotowywaniu i organizowaniu akcji społecznych,
- organizowaniu wzajemnego wsparcia i wymiany doświadczeń w grupie osób starszych i niepełnosprawnych,
- organizowaniu działalności propagatorskiej i informacyjnej
w zakresie służącym realizacji celów Fundacji, w tym: prowadzeniu seminariów, sympozjów, dyskusji, konferencji, wykładów, odczytów, konkursów i plebiscytów oraz innych form przekazywania wiedzy, - prowadzeniu działalności publicystycznej i informacyjnej,
w tym poprzez wydawanie książek, czasopism, broszur
i wydawnictw specjalnych.
Zmiany w statucie
§17.
Zmiany w statucie zatwierdzane są przez Zarząd Fundacji.
Likwidacja Fundacji.
§18.
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji Fundacji podejmuje Zarząd Fundacji.
- Likwidatorów Fundacji powołuje i odwołuje Zarząd.
§19.
Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone na rzecz działających w Rzeczpospolitej Polskiej fundacji lub stowarzyszeń o zbliżonych celach.
§20.
Statut wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały o jego przyjęciu.